Kuinka syöt terveellisesti kiinalaisen lääketieteen mukaan

Chantal Hellevig

Chantal Hellevig

Olen akupunktioterapeutti, kiinalaisen lääketieteen asiantuntija ja Valviran rekisteröimä jalkahoitaja. Opiskelin kiinalaista lääketiedettä Pekingin kiinalaisen lääketieteen yliopistossa ja lisäksi olen kartuttanut osaamistani Suomessa, Kiinassa, Singaporessa ja Taiwanissa yhdessä kokeneiden lääkärien kanssa.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Perinteinen kiinalainen lääketiede on kehittynyt yli 3500 vuoden aikana ja se on yksi vanhimmista todistetuista hoitomenetelmistä yleisten terveysongelmien estämiseen ja sairauksien hoitoon. Se sisältää laajan valikoiman erilaisia hoitomenetelmiä ja käytäntöjä, mukaan lukien yrttilääketiedeakupunkiokuppaushoitoguashahieronta (tui na)jäsenkorjaus (die-da)liikunta (qigong) ja ravintoterapia.

Tässä artikkelissa annan muutamia helppoja ruokailutottumuksiin liittyviä vinkkejä, jotka tukevat terveellistä elämää ja voivat auttaa kohentamaan oloasi.

Syö kevyesti

Syö sen verran, että nälkä on poissa. Liiallinen syöminen kuormittaa pernaa ja häiritsee sen toimintaa. Tämä aiheuttaa stagnaatiota, joka johtaa muun muassa vatsan turvotukseen.

Juo aterioiden välillä, ei aterian aikana

Juominen heikentää ruoansulatusnesteiden ja entsyymien toimintaa vatsalaukussa. Ruoka tulee myös pureskeltua paremmin, kun sitä ei vain huuhtele alas. Juo puoli tuntia ennen ateriaa tai pari tuntia sen jälkeen.

Syö rauhallisesti

Energiaa on oltava runsaasti ruoansulatusta varten erityisesti ruokailun aikana. Jos olet vihainen, huolissaan tai peloissasi, energiatasapaino on sekaisin. Silloin ruoka ei sula kunnolla eivätkä ravintoaineet eivät imeydy kehoon yhtä hyvin. Ruoansulatuksen terveelle toiminnalle on tärkeää pystyä rentoutumaan. Syö rauhallisesti, pureskele huolellisesti ja nauti ruokahetkestä.

Syö vuodenaikojen mukaisesti

Kesällä kannattaa syödä viilentäviä ja tuoreita marjoja, hedelmiä sekä kasviksia, jotta pääse eroon kehon kuumuudesta. Talvella ja kylminä vuodenaikoina on hyvä syödä lämmintä ruokaa ja lämmittäviä mausteita kuten valkosipulia ja inkivääriä ja muutenkin syödä lämpimiä ruokia, jotka pitävät kehon moottorin käynnissä. Aivan kuten auton moottori on lämmitettävä talvella, jotta se käynnistyy ja käy hyvin kylmällä säällä.

Lisää artikkeleita

Itsehoito

Rentouttavaa akupainantaa piikkimatolla

Akupainantapiikkimatto ja -tyyny edistävät rentoutumista ja hyvinvointia Piikkimaton ja -tyynyn teho ja toiminta perustuvat munaiseen kiinalaiseen lääketieteeseen, sillä niin matossa kuin tyynyssäkin on useita pieniä akupainantapiikkejä, jotka parantavat testatusti kehon

Lue lisää »
Avita-yrttiöljyt

Stressittömämpi ja kokonaisvaltaisempi hyvinvointi

Oletko kuullut eteerisistä öljyistä ja niiden vaikutuksesta terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä? Avitan yrttiöljyt ovat täysin luonnonmukaisia ja niiden avulla tehostetaan meridiaanihoidon vaikutuksia. Asiakkaat kuvailevat oloaan hoidon jälkeen hyväksi, rentoutuneeksi ja

Lue lisää »
Hieronta

Jalkapohjien hierontaa akupistesandaaleilla

Oletko koskaan käynyt jalkapohjien hieronnassa? Tiedät varmaan, miten ihanalta jalkapohjien hieronta tuntuu aina jaloista päähän asti. Jalkapohjissa on monia hermopisteitä ja jokainen piste vastaa tiettyä osaa ihmisen kehossa. Jalkapohjien manipulointi

Lue lisää »
Hyvinvointi

Pysyminen terveenä influenssakauden aikana

Perinteisessä kiinalaisessa lääketieteessä flunssaa pidetään ulkoisen patogeenisen tekijän aiheuttamana sairaustilana, johon vaikuttaa kausivaihtelut. Ulkoisia patogeenisia tekijöitä ovat tuuli, kylmä, helle, ​​kosteus, kuivuus ja kuumeneminen. Taistelu patogeenisten tekijöiden ja kehon immuniteetin

Lue lisää »

Voit varata ajan hoitoon helposti netistä.

Katso vapaat ajat tuleville viikolle varauskalenterista.

Vieritä ylös